Om op zo’n reis als deze te maken is er natuurlijk erg veel voorbereiding nodig.

Wat mag ik wel en niet meenemen naar bepaalde landen, moet ik op mijn kledingstijl letten in bepaalde landen, voor welke landen heb ik een visum nodig, wat voor vaccinaties heb ik nodig voor deze reis? Zo zijn er tientallen vragen waar je het antwoord op moet weten voor je vertrekt.

We maakten een planning, hebben alle taken verdeeld en ieder deed zijn deel aan voorbereiding. In het wekelijkse overleg koppelden we alles terug: we bespraken de planning, punten van aandacht en nog uit te voeren werkzaamheden.

Zo hadden wij duidelijk op papier staan wat er nog moest gebeuren voor de vertrekdatum. Naast de schriftelijke voorbereiding is er natuurlijk ook een technische voorbereiding, namelijk van de auto. Vanaf de start begonnen wij met een “normale” Land Rover Discovery TD5. Hier was bijna niets aan gedaan om zo’n wereldreis aan te kunnen. Om te beginnen moesten we bedenken hoe je wilt slapen: dat is op het dak geworden. Hoe zet ik zo’n dak-tent vast? Daar hoort een “Roofrack” bij; dit zit er standaard niet op en moest dus ook gemaakt worden zodat dit stevig genoeg is om twee personen plus tent te kunnen dragen.

Dan nog de opslagruimte, je wilt niet alles in losse tassen in de kofferbak hebben staan, daar wordt het erg onoverzichtelijk van.

Een van de klussen tijdens de voorbereiding, die het meeste tijd kostte was het maken van opbergruimte. We hebben kasten op maat gebouwd; hiervoor moesten we eerst het gehele interieur verwijderen.  

We moesten rekening houden met het feit dat we erg veel hobbels en onverharde wegen tegen gaan komen, dus alle kasten die je maakt moeten extra stevig zijn.

Tenslotte is een van de meest belangrijke veranderingen, gedurende de reis, ons persoonlijke leven. Je laat alles achter zoals je leven er nu uitziet, denk aan je woning, werk, familie, vrienden en partners.

We treffen voorbereidingen zoals het tijdelijk opslaan van spullen en meubilair, het afscheid nemen van vrienden en familie.

En vooral, voor onszelf, dat we zeker weten dat we er klaar voor zijn!

 

 

GPS

In noodgevallen is het mogelijk contact op te nemen via een noodsysteem, via een satelliet naar GSM. En er is een contract met een wereldwijde organisatie die de coördinaten kunnen vinden om nooddiensten in te zetten.  Verder volgen de mannen nog een soort commandotraining om te kunnen overleven in extreme situaties. Kortom we zijn overal goed op voorbereid.

 

Goed voorbereid

Ook de tweede landrover is optimaal opgeknapt. ‘Het is ook prettig dat we met twee auto’s reizen, dat geeft een veilig gevoel. Net zoals dat we met z’n vieren zijn.’ De avonturiers zijn zich terdege bewust van mogelijk de keerzijde van zo’n reis: tegenslagen, lang wachten bij de grenzen, irritaties onderling, ontberingen door de hitte in sommige landen, mogelijke heimwee, gemis van vrienden en familie. We zijn goed op elkaar ingespeeld, dus we geloven ook dat we elkaar kunnen opvangen als het nodig is en we misschien de ander, op momenten, er doorheen moeten slepen’, zo beamen ze alle vier. 

De Auto

Vanaf start begonnen wij met een “normale” Land Rover Discovery TD5. Hier was bijna tot niets aan gedaan om zo’n wereldreis aan te kunnen.

Oude landrover

Leon en Merijn kochten een oude landrover en knapten deze helemaal op. De auto werd verhoogd (groundclearance) en er kwamen nieuwe banden. Met speciale LED verlichting rondom is het zicht bij donker perfect; een koelkastje, gasstel en kastruimte werden er ingebouwd. En speciale voorzieningen voor noodsituaties (recovery gear) met zandladders om weer los te komen uit de modder en zelfs met een lier aan de versterkte stalen bumpers. Naast EHBO spullen gaat er ook gereedschap mee, voor mogelijke reparaties onderweg en natuurlijk proviand en zelfs noodrantsoenen. Bovenop de wagen zijn twee daktenten gemaakt om hoog en droog te kunnen slapen. ‘We zijn heel goed voorbereid op alle mogelijke situaties’, volgens Leon, die veel ervaring heeft met het sleutelen aan auto’s.

* Deze pagina wordt nog uitgebreid, Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.